
Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
Viitor pentru tineri - Tineri pentru viitor
Soluții – cum transformăm joburile neatractive în joburi (mai) atractive
Există mai multe soluții pentru a face posturile neatractive (mai) atractive și acesta este un subiect extrem de important pentru companii și în piața muncii.
- Recrutarea atentă a personalului astfel încât să fie găsiți acei oameni (puțini poate doar totuși) cărora le place acea activitate în mai mare măsură decât altora. Suntem cu toții diferiți și asta este minunat pentru că înseamnă printre altele și că ne plac lucruri diferite și avem nevoi diferite. Da, poate recrutarea va fi un pic mai dificilă ori mai de durată pentru că trebuie căutat ”acul în carul cu fân” dar cu certitudine merită pentru că un om motivat în primul rând de activitatea pe care o desfășoară și abia apoi de bani și alte beneficii, nu numai că este (mult) mai eficient, dar este în același timp un angajat care nu trebuie împins de la spate, care nu se plânge prietenilor că desfășoară o activitate pe care nu o place, care nu pleacă din acest motiv și cu prima ocazie, fiind un angajat stabil și loial.
- Formatarea diferită a acelor joburi cărora le lipsește atractivitatea implicită. Astfel de activități trebuie altfel împachetate, altfel gândite pentru a deveni interesante (proces care se numește (re)proiectarea posturilor). Uneori este pur și simplu o problemă de job design deci. Diviziunea muncii s-a făcut în așa fel încât unele joburi au de toate (sunt atractive și diversificate) iar altele prea puțin (sunt monotone și repetitive) – cine și de ce le-ar alege pe ultimele dacă nu din necesitate? Pentru astfel de joburi sunt soluții precum cele de îmbogățire a muncii (job enrichment) sau de lărgire a lor cu noi activități (job enlargement). De exemplu, în loc ca cineva a facă de 1000 de ori pe zi aceiași operațiune, mai bine face de 200 de ori 5 operațiuni diferite, va fi mai puțin plictisitor.
- Compensarea lipsei de atractivitate a jobului respectiv prin elemente complementare: un salariu mai mare, un climat de lucru prietenos, o echipă faină, un manager suportiv. Dacă munca în sine nu este atractivă, măcar atributele însoțitoare ale acesteia să fie.
Concluzii
Ce trebuie făcut deci? Companiile trebuie să realizeze o hartă a posturilor din organigramă și să le organizeze nu numai ierarhic ci și din perspectiva atractivității lor, încercând să facă ceva cu cele neatractive. Idea este că nu trebuie să ne uităm la joburi într-un mod rigid prin prisma unor fișe de post înghețate în timp, ci putem să le (re)gândim personalizat, astfel încât oamenii să își dorească să facă acele activități.
BENEFICIAR:
ASOCIAȚIA NOUL VAL

PARTENER:
ASOCIAȚIA ION CÂMPINEANU

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României