Managementul Performanței în Era Muncii Flexibile

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

Viitor pentru tineri - Tineri pentru viitor

Managementul Performanței în Era Muncii Flexibile

Modul în care muncim astăzi s-a schimbat iar valoarea creată nu mai poate fi pusă în directă legătură cu durata timpului petrecut la muncă. O idee bună sau disruptivă este de ajuns pentru a aduce beneficii uriașe pentru companie. Muncim flexibil, muncim de acasă, muncim online și mobile de oriunde și deci nici modul în care evaluăm performanțele oamenilor nu se mai poate face ca în trecut. Evaluarea performanțelor s-a schimbat la rândul sau reflectând noul mod de a munci. Cum putem totuși evalua oamenii?

 

Ce este Managementul Performanței?

Managementul performanței este procesul prin care angajații sunt evaluați și sprijiniți să se dezvolte pentru a maximiza eficiența organizațională. În primul rând trebuie subliniat că managementul performanței, nu se reduce la evaluare, și nici măcar la existența unui sistem de evaluare. Scopul unui bun sistem de managementul performanței nu este deci ierarhizarea oamenilor după anumite criterii (mai mult sau mai puțin potrivite), și nici recompensarea lor în mod proporțional. Scopul este maximizarea eficientei întregului, ca tot! Pentru că organizațiile sunt un „organism” viu, în care angajații nu sunt actori ce acționează individual și unilateral, ci toți influențează pe toți. Nu este paradoxal de ajuns să avem performanță individuală, trebuie să ne propunem în egală măsură să avem performanță la nivel de echipă, departament, funcțiune și abia apoi, la nivel de organizație. Din punct de vedere practic, acest fapt conduce la un proces continuu de comunicare internă, nu numai de sus în jos, ci și de jos în sus, respectiv în lateral.

 

Criterii Actuale de Evaluare

Criteriile în sine după care evaluăm astăzi performanța trebuie actualizate la rândul lor. Desigur că este în continuare important să ne uitam la produsul direct al muncii fiecăruia (câte piese a produs de exemplu – elemente ce țin de calitatea și cantitatea muncii), dar la fel de important a devenit să vorbim despre capacitatea de inovare și contribuția cu idei noi a cuiva (dacă nu chiar mai important într-o era cu multe servicii disruptive). Astăzi, o idee genială poate face mai mult decât orice calcul strict și parcelat privind numărul de piese realizate într-o zi. Vorbim de asemenea de adaptabilitate și flexibilitate, cooperarea și lucrul în echipă, independență, autonomie și capacitatea de auto-motivare și auto-gestionare (mai ales în contextul muncii remote), factori care trebuie luați în discuție pentru a construi un sistem de managementul performanțelor, cu adevărat funcțional și eficient. Ce înseamnă că avem un sistem eficient de managementul performanței? Înseamnă că organizația evoluează și crește, odată cu fiecare membru/angajat al său.

 

Mai sunt utile Formularele de Evaluare?

Formularele tradiționale de evaluare anuală devin din ce în ce mai puțin relevante. În contextul muncii flexibile și remote, evaluările periodice mai dese, cum ar fi semestrial sau trimestrial, pot fi mai eficiente. Acestea permit o mai bună adaptare la schimbările rapide ale mediului de lucru și la necesitățile angajaților. Dar nu este doar despre frecvență! În fapt, sunt tot mai multe companii care au renunțat complet la formularele ”clasice” de evaluare, fie ele aplicate anual sau trimestrial ori lunar, și care au trecut la sisteme dinamice, de tip OKR/MBO respectiv conversații de performanță, derulate după un anumit protocol.

 

Logica generală a managementului performanței se schimbă deci și astăzi, asistăm la o serie de inovații în ceea ce privește Managementul Performanței în companiile de astăzi. Un astfel de sistem, trebuie să includă fără doar și poate:

 

Feedback Continuu: Implementarea unui sistem de feedback continuu, în loc de evaluări anuale, permite o mai bună adaptare la nevoile în schimbare și o reacție rapidă la probleme;

Obiective Flexibile și Adaptabile: Stabilirea obiectivelor de performanță care sunt aliniate cu obiectivele organizaționale, dar sunt suficient de flexibile pentru a se adapta schimbărilor;

Tehnologie și Analiză de Date: Utilizarea tehnologiei pentru a urmări și analiza performanța în timp real, oferind astfel o perspectivă mai precisă și actualizată.

Concluzie

 

Managementul performanței în era modernă necesită o abordare dinamică, adaptabilă și orientată spre dezvoltarea continuă a angajaților. Este vital ca organizațiile să recunoască și să răspundă nevoilor în schimbare ale forței de muncă, pentru a rămâne competitive și eficiente într-un mediu de afaceri în continuă evoluție.

BENEFICIAR:
ASOCIAȚIA NOUL VAL

PARTENER:
ASOCIAȚIA ION CÂMPINEANU

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României