Cum să citești și să interpretezi eficient textul unui anunț de recrutare?

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

Viitor pentru tineri - Tineri pentru viitor

Cum să citești și să interpretezi eficient textul unui anunț de recrutare?

Perspectiva celui care scrie anunțul este – de multe ori – aceea de a oferi informații cât mai generale astfel încât să atragă un număr cât mai mare de candidați. Din papucii unui candidat însă, aceste informații nu sunt suficiente pentru o evaluare rapidă și corectă a potrivirii cu jobul. Și de aici rezultatul: nu găsesc joburi la care să aplic, am aplicat la multe joburi și nu m-a contactat nimeni.

 

Există patru moduri prin care să citești corect un anunț de recrutare astfel încât să înțelegi dacă ți se potrivește sau nu.

Toate aceste patru moduri pleacă de la cerințele tale concrete. Dacă eu – candidatul – nu am claritate despre ce vreau de la următorul job, de exemplu: ce fel de responsabilități am, ce fel de companie îmi doresc, care sunt lucrurile pe care vreau să le aduc în viața mea profesională prin următorul job, aceste patru moduri nu o să își facă efectul.

 

  1. Nu este despre ce știi să faci ci despre ce caută angajatorul

Primul aspect pe care să îl citești dintr-un anunț de recrutare este secțiunea condițiile obligatorii/profilul tău.

De ce? Ei bine, pentru că ai mult mai multe șanse ca aplicația ta să fie luată în considerare dacă profilul tău (ani de experiență, cunoștințe tehnice, atitudine) se potrivesc cu ceea ce caută angajatorul.

 

  1. Caută numere!

Dacă ai numere poți să te evaluezi.

De exemplu: ai patru ani de experiență în a lucra în CRM, ai doi ani de experiență profesională în roluri de BackOffice, etc.

O eroare des întâlnită, aici este că foarte mulți candidați aplică gândindu-se că nu au experiența respectivă dar o pot învăța.

Dacă s-ar căuta o persoană pe care ar dori să o învețe, nu ar fi specificat în anunț elementele din “condiții obligatorii”.

Dacă nu ai deloc experiența solicitată în anunț, nu aplica pentru acel job. Poți aplica pentru compania respectivă. Recomandarea generala este să aplici la jobul respectiv dacă îndeplinești minimum 60% din experiența solicitată prin ‘’numerele’’ din anunț.

 

  1. Ce se ascunde în spatele „spiritului de echipă”

Am ajuns la secțiunea „atitudini” ale viitorului coleg. Experiența noastra în recrutare ne-a învățat că este una dintre cele mai relevante două categorii (cealaltă este secțiunea de salarizare) pentru a înțelege profilul angajatorului.

Dacă vezi foarte multe descrieri de tipul: “spirit de echipă”, “sociabil, “comunicare “, “adaptabilitate “, “rezistenta la stres”, realitatea de cele mai multe ori este că profilul respectiv nu este unul clar definit de către companie. La fel ca tiparele de personalitate și joburile au comportamente specifice.

La fel de des vei întâlni anunțuri cu cerințe nerealiste. Vei găsi comportamente care sunt imposibil de găsit 100% în aceeași persoană. Nu mă pot comporta cu atenție la detalii și în egală măsură să îmi accesez spiritul de inovație. Nu pot munci cu succes și plăcere într-o echipă și exact la fel să mă comport lucrând de unul singur. Asta nu mă face lipsit de performanță sau incompetent ci pur și simplu uman.

Prin urmare dacă eu – angajatorul – pun într-un anunț de recrutare o grămadă de caracteristici care se contrazic, cel mai probabil poți interpreta că nu știu ceea ce caut și nu am un criteriu realist de evaluare.

 

  1. Cum traduc responsabilitățile jobului în experiența mea?

Angajatorul menționează în această secțiune a anunțului – în majoritatea cazurilor – cele mai importante responsabilități în ordinea lor. Adică no.1 este cea mai importantă, no.8 sau 10 mult mai puțin importantă.

Recomandarea noastra este – din aceasta sectiune – să alegi primele 50% dintre responsabilități (nu contează dacă sunt două sau 11) și să te evaluezi – știu să fac asta?

 

Aici apar două modalități de a decide:

  1. În cazul în care ai experiență identică cu cea solicitată: adică ai lucrat cu un program CRM menționat în cerințe, ai făcut vânzare de acel tip, ai lucrat în zona de depozit cu materialele respective sau cu echipamentele respective, atunci poți considera că ai experiență aplicată. Și aplică cu încredere la job.
  2. Dacă nu ai experiența identică, atunci caută experienta transferabilă nu ai lucrat în CRM-ul respectiv dar ai lucrat în contabilitate; nu ai făcut vânzări din domeniul respectiv dar ai lucrat cu clienți mari, etc.

 

Atenție! În cazul acestei categorii de responsabilități nu se aplică varianta “Nu știu dar pot să învăț!”. Totul se poate învăța. Dacă jobul nu este marcat entry-level, ai nevoie în primul rând de experiență și apoi de dorința de învățare.

Cu cât aplici la joburi cu expertiză ridicată, ideea de “nu știu dar se poate învăța “nu este un argument pentru un angajator. În schimb se poate aplica ideea “nu am experiență identică pe acel domeniu, însă am o experiență transferabilă pentru că am lucrat acolo și acolo și dincolo”.

BENEFICIAR:
ASOCIAȚIA NOUL VAL

PARTENER:
ASOCIAȚIA ION CÂMPINEANU

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020

Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României