
Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
SMART NEETs


BENEFICII EXTRASALARIALE – PREFERINTELE ANGAJATILOR
Beneficiile extrasalariale reprezintă unul dintre criteriile-cheie de atragere a noilor angajați, dar au rol important și în păstrarea și motivarea celor pe care firmele îi au deja în echipă. De la declanșarea pandemiei încoace, pe lista preferințelor salariaților au apărut tot mai multe beneficii extra: financiare, pentru sănătate (atât fizică, cât și pentru nervii capului), flexibilitatea programului etc.
Top 10 beneficii extrasalariale pe care și le doresc angajații
- Tichetele de masă reprezintă principalul beneficiu extrasalarial pentru angajați, indiferent de vârsta acestora. Ele sunt foarte importante în contextul economic actual, când prețurile alimentelor au luat-o pe câmpii. Dacă tichetele au și valoarea maximă stabilită prin lege de la 1 iulie 2022, de 30 de lei bucata, e perfect!
- Abonamentul medical în sistemul privat îi ușurează viața angajatului datorită condițiilor mai bune din clinici, serviciilor mai rapide și cozilor mai scurte. „Unele companii oferă acest beneficiu și membrilor familiei angajatului. Dacă abonamentele includ și un membru al familiei, cel mai des e vorba de copil”, a constatat Ana-Maria Soare, consultant în recrutare (Arthur Hunt). La mare căutare sunt pachetele medicale care conțin și ședințe de psihoterapie sau servicii stomatologice, căci, dacă ne-am baza exclusiv pe fondurile alocate de CNAS pentru tratarea danturii, am folosi tichetele de masă doar pentru supe clare și piureuri. Asigurarea medicală privată este de asemenea solicitată des de angajați, iar cei care călătoresc mult cu mașina cer uneori și asigurare de viață. Apropo de mașină, un alt beneficiu pe placul salariaților este…
- Asigurarea/decontarea transportului. Dacă vorbim de firmele care își au punctele de lucru în afara orașelor, asigurarea transportului angajaților la/de la serviciu cu autocarul sau microbuzul e esențială.
„Pentru rolurile de la middle management în sus, se oferă salariatului mașină și car allowance (n.r. o sumă de bani pe care angajatorul o acordă angajatului care are nevoie să-și folosească mașina în cadrul activității sale). Poate fi vorba de o sumă agreată pentru combustibil sau card pentru combustibil fără limită. Mașina și combustibilul intră uneori și în pachetul de beneficii pentru agenții de vânzări și, în funcție de companie, aceștia o pot folosi și în interes personal”, spune Ana-Maria Soare.
- Asigurarea cazării reprezintă un beneficiu preferat de angajații din provincie care nu-și permit să dea sute de euro pe chirie când vin să lucreze în Capitală. Unii angajatori fie îi găzduiesc în incinta societății în care se desfășoară activitatea, fie le oferă cazare la hotel/pensiune (dacă angajarea e pe o perioadă mai scurtă), fie contribuie la plata chiriei într-un apartament (dacă e vorba de angajare pe termen lung). Dacă angajații nu sar calul la consumul de apă și curent, patronul unei societăți de construcții care a dat un anunț de angajare la noi pe site mi-a transmis că le plătește el și utilitățile.
- Primele și bonusurile. Primele de Paște, de Crăciun (în bani sau sub formă de tichete cadou), tichetele de vacanță sau, mai nou, cele de cultură, bonusurile de performanță ori al 13-lea salariu cresc rata de retenție și motivație a angajaților.
- Programul flexibil. „Pe vremuri” (alea nonpandemice), programul flexibil însemna posibilitatea de a alege să lucrezi în schimbul I, II sau III. În contextul actual, din ce în ce mai mulți angajați, în special cei din Generația Z (viitorul țării), caută locuri de muncă remote sau în sistem hibrid, pentru că factorul financiar trebuie dublat de cel al timpului. Apropo de timp, angajații preferă și…
- Zilele libere suplimentare. Concediul minim impus de lege este de 20 zile pe an, dar angajatorii ar putea oferi zile în plus angajaților care au o vechime în firmă de peste 10 ani. Salariaţii ar dori să mai primească libere de ziua lor de naștere, pentru rezolvarea unor probleme personale (mers cu copilul la medic, de exemplu) sau pentru formarea profesională (participarea la un curs sau susținerea unui examen).
- Cursurile de dezvoltare profesională și personală plătite de firmă sunt mai mult decât un beneficiu extrasalarial – sunt o investiție. În urma cursurilor de dezvoltare profesională, angajatul va fi la zi cu toate informațiile necesare pentru domeniul în care lucrează și va munci mai repede și mai eficient. Dezvoltarea personală îl va ajuta să se adapteze mai ușor la schimbări, să-și atingă singur obiectivele, să mai reducă din stres… Reconversia profesională internă este și ea un beneficiu, atât pentru angajat, cât și pentru companie (de ce să se caute talente noi pentru un departament nou înființat dacă talentul există deja în firmă și-și dorește să lucreze în departamentul respectiv?).
- Pensia privată. Contribuția firmei la Pilonul 3 de pensii le demonstrează angajaților că viitorul lor e important pentru șef („- Uite, ca să vezi că îmi pasă de tine și după ce te retragi din activitate” cum ar veni). Dacă angajatul alege să plătească 100 de lei pe lună la un fond de pensii private, angajatorul poate participa și el cu aceeași sumă, dublând astfel fondurile.
- Abonamentul la sala de sport: contractul semnat de firmă cu un lanț de săli de sport și fitness îi scutește de plata a câtorva sute de lei pe an pe angajații care vor să adopte un stil de viață sănătos și să facă pătrățele. În special tinerii sunt interesați de acest beneficiu.
Alte beneficii preferate de angajați sunt plata utilităților și asigurarea logisticii pentru amenajarea biroului de acasă dacă se lucrează remote (telefon, PC sau laptop), asistența pentru părinți (zile extra de lucru de acasă, suport financiar pentru costurile creșei sau grădiniței, cadouri de 1 Iunie și de Moș Crăciun sau chiar stimulente pentru adopție), masajul la birou, abonamentele la servicii de împrumutat cărți – un fel bibliotecă mobilă (practic, există un catalog din care angajatul poate alege titluri care-l interesează, i se aduc cărțile, le citește și le înapoiază) sau un mediu de lucru nonconformist, fără birouri înghesuite, cu camere de jocuri sau de relaxare, cu gustări, fructe, sucuri naturale sau cu un pahar de prosecco în loc de cafeluța de dimineață (în special în IT se oferă astfel de „tratamente”.).
BENEFICIAR:
ASOCIAȚIA NOUL VAL

PARTENER:
ASOCIATIA ASCENTRIC

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României